Aanduiding vers voor visverpakkingen in de supermarkt
“Verse vis”
“Verse vis.”
Tekst op etiketten in Nederlandse supermarkten
In de luren
Consumenten worden in de luren gelegd bij de aankoop van zogenaamd verse vis, dat blijkt uit de uitzending van Keuringsdienst van Waarde van 10 maart.
Context: wat is vers waard?
Voor verse vis wil de consument best wat meer betalen. De kwaliteit is beter en er zijn ook meer investeringen nodig om deze te waarborgen. Het tv-programma Keuringsdienst van Waarde onderzocht of de kwaliteit ook echt beter is.
Feiten: duurder, maar niet beter
In de teaser op de website van Keuringsdienst van Waarde staat dat de simpele vraag over het verschil tussen verse vis en diepvriesvis stuitte op verzet vanuit de branche. Dat is niet verrassend. Volgens ons is het nieuws van deze uitzending dat bijvoorbeeld kabeljauw met de aanduiding ‘vers’ drie keer duurder is dan vis uit het diepvriesvak, maar slechter van kwaliteit:
- zogenaamd verse vis is waarschijnlijk 2x ontdooid
- de kwaliteit wordt door kenners beoordeeld als abominabel
- de smaak ook
- mogelijk is deze vis ook nog heen en weer geweest naar China om goedkoop te worden verwerkt.
Vers vis: onfris
Afgezien van het transport (schadelijk voor het klimaat) kan de vis die als vers wordt verkocht twee jaar oud zijn. Dit komt aan bod de uitzending vanaf 17:55 en 21:20.
Hoe zeker zijn we?
De feiten komen in de uitzending Keuringsdienst van Waarde ter sprake in commentaren van verschillende deskundigen. Bovendien worden ze niet weersproken vanuit de sector: we hebben dit gecheckt bij alle websites van de branche die verschenen in de zoekresultaten.
De feiten zijn zo kraakhelder dat ook interpretaties zeker zijn.
De scores (0-9)
Waarheid
De feiten zijn op diverse punten diametraal in strijd met de kwalificatie vers.
Waarde
Een zo ernstige leugen geeft mogelijk aanleiding tot discussies, vandaar een iets hoger cijfer voor Waarde.
Geloofwaardigheid
Zolang de consument bereid is om blind drie keer meer te betalen voor vis met de aanduiding vers, is de boodschap blijkbaar voldoende geloofwaardig.
Leugensoort
Het motief van de uitspraak is winst.
Omdat er een verkeerde voorstelling van feiten wordt gegeven, gaat het hier om leugensoort Misleiding.
Effecten van de uitspraak
Effect is dat er steeds meer wantrouwen ontstaat over de betrouwbaarheid van etiketten op voedsel. Dat is voor producenten, supermarkten en consumenten geen prettig vooruitzicht.
Sjaak van de doelgroep Comfortabel gepensioneerden heeft familieleden die in de visserijsector werken. Hij is op de hoogte van problemen, om zijn familie in ere te houden zwijgt hij erover. Verder kan het hem weinig schelen, hij eet vaak vis en weet via zijn relaties altijd aan goede kwaliteit te komen.
Mara van de Gevestigde bovenlaag eet heel veel buiten de deur, in restaurants waar de kwaliteit buiten kijf staat. Ze heeft buren met voedselallergie waardoor ze gaandeweg is gaan beseffen waar je als consument op moet letten. Deze uitzending van Keuringsdienst zal haar daarin sterken.
Advies aan de zender
Bedenk dat het niet lang meer duurt voordat de geloofwaardigheid van de aanduiding vers op het etiket van vis in de supermarkt instort.
Advies aan ontvangers
Koop alleen nog verse vis als je de betrouwbaarheid van de leverancier goed kunt beoordelen. Koop in de supermarkt diepvriesvis, die is veel goedkoper en beter van kwaliteit.
Laatst aangepast: 2 jaar