Doelgroepen!?

Hoe komt het over?

Van iedere uitspraak gaan we op deze website na hoe deze overkomt bij een doelgroep. Daarvoor is een doelgroepindeling nodig die logisch, consistent en compleet is. Dan kunnen de meeste Nederlanders zich herkennen in een van de doelgroepen en beschikken wij over een helder overzicht om de ontvangst van uitspraken te duiden.

Op advies van Farid Tabarki van Studio Zeitgeist is gekozen voor een indeling in zes groepen, afkomstig uit het SCP-rapport Verschil in Nederland (gepubliceerd in 2014 met een update in 2021). Voor de doelgroepbeschrijving hebben we verder gebruik gemaakt van een artikel in Trouw uit 2014. Om concreet te maken hoe een boodschap wordt ontvangen, hanteren we per groep twee denkbeeldige groepsleden (persona’s) waarvan de beleving wordt geschetst.

Inleiding

Naast een boven- en een onderklasse telt deze indeling vier groepen waarvan de leden zich met de eigen groep identificeren en die sociaal en ruimtelijk gescheiden leven van andere groepen. De twee groepen aan de onderkant (samen 30%) geven hun leven een zes, de andere groepen meer dan 7,5.

Naast de sociale positie valt op dat knappe, fitte mensen met veel zelfvertrouwen het op de arbeidsmarkt veel beter doen dan mensen die op dit punt wat minder scoren. Bij allochtonen is sprake van beperking van kansen door taalachterstand, botsende waarden (mede op basis van religie) en discriminatie. Daarnaast leeft woede bij autochtonen die het minder getroffen hebben.

Al met al staat sociale samenhang in Nederland onder druk door verschillen in kansen, maatschappelijke positie en opvattingen. Daarvoor zijn oorzaken op vier gebieden:

  • economisch kapitaal: inkomen, opleiding, beroep
  • persoonskapitaal: fysieke gezondheid, mentale gezondheid, zelfvertrouwen, aantrekkelijkheid
  • sociaal kapitaal: netwerken met de nadruk op professioneel (collega’s), sociaal (vrienden en kennissen) en instrumenteel (mensen die wat voor je kunnen doen, bijvoorbeeld bij het vinden van werk).
  • cultureel kapitaal: kennis van maatschappelijke codes en bereidheid deze na te leven.
Deze persoon komt eerder vriendelijk dan aantrekkelijk over. Zou u bij haar wat kopen … schoenen, een auto, een fiets?
Deze persoon lijkt succesvol en verstaat blijkbaar de maatschappelijke codes. Kan hij u iets verkopen?

Zwakkeren verder in het nauw

Tussen 2014 en 2019 bleef de omvang van de zes groepen stabiel. Sinds 2020 is de groep Jonge kansrijken gegroeid van 12 naar 15% door een toename van hogeropgeleiden en werkenden. De omvang van het Precariaat nam af van 13 naar 9% door groeiende vaardigheden, toename van sociale contacten en een hogere sterfte in deze groep.

Tijdens de coronacrisis zijn de verschillen rond werkzekerheid, gezondheid en sociale contacten vergroot. Door gebrek aan kapitaalbuffers zijn de zwakkeren nog verder in het nauw gekomen.

Hier volgen de zes doelgroepen waarover het gaat.

Gevestigde bovenlaag (15%)

Jonge kansrijken (13%)

Werkende middengroep (27%)

Comfortabel gepensioneerden 17%

Onzekere werkenden 14%

Precariaat (15%)

error: Beschermd!